Sunday, June 29, 2014

Bagaimana untuk kurus? Bahagian 2

Sebelum saya terus dedahkan rahsia rahsia kenapa diet selalu tak berjaya, saya nak kongsikan dulu apa kelebihan yang anda akan dapat jika anda turun 10% berat badan. Anda akan peroleh:

1. Penurunan tekanan darah kepada paras normal. Jangan terkejut jika saya kata, orang yang berdiet kadangkala dah tak perlukan ubat darah tinggi apabila berat mereka berkurang!


2. Penurunan sehingga 50% paras gula dalam darah, Jika ada yang bertanya, penyakit kencing manis boleh sembuh ke? Saya jawab BOLEH jika anda kurangkan berat badan :)

3. Penurunan paras kolesterol jahat (LDL) dan peningkatan paras kolesterol baik (HDL)

4. Merendahkan risiko/ menyembuhkan penyakit osteoarthritis (sakit sendi terutama sakit lutut)

5. Mengurangkan risiko kematian awal!

4 punca diet gagal dan bagaimana mengatasi


1. Tersalah sangka bahawa diet yang diambil berkalori rendah sedangkan anda mengambil makanan berkalori TINGGI!




Membiarkan diri anda kebuluran bukanlah tindakan bijak. Anda sebenarnya berlaku zalim kepada diri sendiri. Memilih makanan yang sesuai semasa anda lapar adalah kunci untuk kekal ramping. Makan makanan yang boleh mengenyangkan perut anda dan bukan mengenyangkan nafsu. Contohnya anda boleh makan semangkuk salad dan bukannya sekeping Snickers. Semangkuk salad akan mengenyangkan perut, kurang kalori dan tidak menambah berat badan. Sekeping snickers juga mengenyangkan perut, tinggi kalori dan membuatkan anda rasa ingin makan lagi!


Dalam program diet Shaklee, saya menyarankan anda mengambil cinch shake. minuman mengenyangkan, enak dan berkalori rendah!


2. Tersalah sangka bahawa anda terlebih bersenam dan terlalu banyak kalori telah dibakar sedangkan anda sebenarnya bakar kalori seciput je





Bersenam sangat bagus untuk meningkatkan kadar metabolisma. Maksudnya lebih aktif anda bersenam, lebih aktiflah sistem pembakaran kalori yang anda bakar. Jika anda telah mulakan dengan makan makanan rendah kalori, mengapa anda perlu risau memikirkan berapa kalori yang perlu anda bakar, betul tak?

Jadi jadikan senaman satu aktiviti yang menggembirakan.
Sekurang-kurangnya 20 minit sekali, 3 kali seminggu, memadailah




3. Waktu makan yang tidak betul


Jangan makan jika tidak lapar. Amalan yang kita panggil 'snek' antara waktu makan atau makan 'titbits' memang tidak elok. Jangan letak sebalang kerepek atau biskut diatas meja kerja anda. Jika lapar, makanlah makanan berkalori rendah untuk mengenyangkan perut supaya anda mampu menurunkan berat badan.




Bila anda lapar, dapatkan secawan cinch shake!


4. Tidur tidak mencukupi


Sebenarnya tidaklah susah mana untuk kurus. Orang yang ingin kurus perlu mengamalkan TABIAT KURUS supaya mereka kekal sihat dan kurus. Bagi yang tidak empunyai tabiat kurus, tentulah susah. Mana tidaknya sejak dari celik mata, kita telah disajikan dengan makanan berlemak, air manis berkarbonat, manisan dan macam macam lagi makanan tidak sihat tetapi mudah didapati di kedai2 

No comments:

Post a Comment