Friday, June 6, 2014

Panduan untuk pengalaman indah menyusukan bayi: pemakanan sihat!



Bismillahirrahmanirrahim

Sedikit celoteh saya sebelum saya mulakan perkongsian hari ini. Sesungguhnya saya berusaha sedaya upaya untuk menyediakan sajian baru di dalam blog ini tetapi setakat ini saya mampu menulis paling kerap seminggu sekali. Oh mungkin pengurusan masa saya yang perlu diefisienkan, insyaAllah saya akan perbaiki bahagian ini. 2 kali seminggu ok kan? 

Hari ini saya nak kongsikan tentang cara hidup sihat bagi ibu yang sedang menysukan bayi, seperti yang pernah saya janjikan sebelum ini

Gambar di bawah menunjukkn cara pemakanan sihat untuk ibu yang menuyusukan bayi


Dan ini contoh sepinggan makanan yang sihat

Tetapi adakah anda para ibu makan mengikut diet sihat ini?
Lebih-lebih lagi orang melayu selalu terikat dengan amalan berpantang. Ada amalan berpantang yang boleh diterima dari segi perubatan, namun ada yang agak keterlaluan

Contoh diet berpantang keterlaluan yang pernah saya temui:
1. Nasi putih + ikan masin sepanjang berpantang
2. Nasi putih + sup ikan haruan sahaja (mampukah anda menelan sup ikan haruan setiap hari biarpun berkhasiat??)
3. Segelas air kosong sahaja sehari
4. Sayur tidak dibenarkan sama sekali kecuali 1 atau 2 jenis yang dianggap tidak sejuk dan tidak berangin
5. Buah-buahan tidak dibenarkan sesama sekali!

Mungkin ini piramid makanan sebenar anda- kafein, ubat tahan sakit, makanan lebihan...
Ada juga yang mengambil makanan ringan seperti coklat untuk tenaga 'instant'....

Jika anda seorang yang benar-benar mengkikut amalan pantang keterlaluan, pernahkah anda mengalami masalah berikut?

1. Sembelit

2. Susu tidak banyak, anak tidak kenyang

3. Tertekan dan mudah letih

Saya tahu anda adalah ibu-ibu hebat dan berilmu. Namun saya juga mengerti bahawa kadangkala anda terjerat diantara ilmu dan adat. Tambah kagi jika anda berpantang di rumah orang tua, sukar untuk anda lari dari amalan berpantang keterlaluan.

Justeru disini saya menyarankan anda mengambil makanan tambahan untuk mencukupkan keperluan nutrisi anda dan bayi


Jadilah ibu bijak dan sihat yang mementingkan kesihatan diri dan bayi! :)


No comments:

Post a Comment