Wednesday, October 1, 2014

Asthma, Resdung dan Ekzema adalah penyakit Atopy; bagaimana merawatnya?


"Doktor, takkan saya nak bagi anak saya makan rumput?"

Soalan ini yang diajukan kepada saya oleh ibu seorang kanak kanak perempuan comel di klinik tadi. Dia menghidapi penyakit ekzema dan telah berjumpa terlalu ramai doktor untuk mendapatkan rawatan. Setiap kali berjumpa doktor, setiap kali itulah dia dinasihatkan untuk menyuruh anaknya 'berpantang makan'. Antara makanan yang selalu dikaitkan dengan ekzema adalah makanan laut dan telur. Ramai juga yang tidak boleh makan ayam. Namun lebih ramai yang tidak pasti apakah makanan yang menjadikan ekzema mereka lebih teruk!

Sebagai seorang doktor di Klinik Dermatologi, Ekzema adalah penyakit yang sangat biasa saya jumpa setiap hari, selain dari penyakit Psoriasis. Mungkin 60-70% pesakit saya menghidapi ekzema. Dari seawal usia sebulan sehinggalah mencapai usia senja 80-90 tahun. 

Ekzema bukan penyakit berjangkit!

Ekzema adalah sebahagian dari penyakit Atopy atau allergy. Atopy terdiri dari ekzema, asthma (lelah), resdung (konjunktivitis dan allergic rhinitis) dan ia biasa terjadi dalam keluarga. Sebagai contoh, emak menghidap asthma, anak sulung menghidapi ekzema dan anak bongsu menghidapi resdung.

Ekzema adalah penyakit hipersensitiviti yang menyebabkan radang kulit. Tubuh seseorang terlalu sensitif kepada sesetengah makanan atau benda lain seperti sabun, peluh, cuaca, habuk dan sebagainya


Bagaimana mengenalpasti ekzema?

Ada 4 ciri kulit yang menunjukkan itu adalah ekzema
1. kulit merah
2. Kulit berbiji (mungkin berair)
3. Kesan garu
4. Garis2 halus atau kasar (lichenification)



Atopic Eczema juga biasa terjadi di kawasan pelipat dan leher






Satu perkara yang perlu pesakit tahu adalah atopy tidak boleh sembuh tetapi boleh dikawal. 

Ekzema biasa dikawal dengan ubat sapu dan ubat makan (tahan gatal, antihistamin). 
Asthma boleh dikawal dengan ubat makan dan inhaler. 
Resdung boleh dikawal dengan ubat makan (tahan gatal, antihistamine) atau ubat sembur. 

Perkara paling penting untuk mencegah serangan penyakit atopy adalah dengan mengelakkan punca/trigger kepada serangan itu. Contohnya jika anda makan makanan laut, ekzema menjadi semakin teruk, anda perlu elakkan makanan laut seumur hidup! Yang lebih menguji kesabaran adalah apabila mereka tidak dapat mengenal pasti trigger factor.




Ibu bapa selalu menjadi buntu untuk memilih makanan yang sesuai untuk anak mereka. Pemilihan makanan yang terhad menyebabkan anak-anak ini mempunyai kecenderungan untuk mendapatkan zat dalam kuantiti yang tidak mencukupi. Apabila ibu bapa berkata kepada saya "Doktor, dah lama saya pantangkan anak dari makan makanan laut, telur dan ayam" saya jadi hairan dari mana mereka dapatkan sumber protein. Bukankah protein begitu penting untuk tumbesaran tubuh dan kecerdasan otak anak anak? Kadangkala mereka seperti hilang harapan untuk mencari kesembuhan.

Saya amat menggalakkan para ibu bapa supaya memberikan makanan tambahan kepada anak anak yang menghidapi masalah ini. 

No comments:

Post a Comment